Wan Harith Iskandar B. Wan Roslan
Mahasiswa Islam
Pena Pengalaman SIRI 1 :
Pengenalan dan bimbingan
PROGRAMME COORDINATION
“Demi Masa,Sesungguhnya manusia dalam kerugian”
Al asr : 1-2
“
KANDUNGAN
Bab
1 :
Programme
Coordination
1.0
flow program
1.1
menyusun kelebihan dan kelemahan ahli
Bab
2 :
Ciri
ciri Program Coordinator
Bab
3 :
Dokumen
Program Coordination
1.0 Action plan ( gerak kerja sebelum program )
2.0 Master Plan ( gerak kerja semasa program )
3.0 Itinerary ( flow perjalanan program )
4.0 note book ( catatan postmortem )
5.0 General Master Plan
6.0 Floor Plan Biro
Bab 4 :
Masalah
dalam flow program 4
1.0 masalah pimpinan program
2.0 masalah komiti
3.0 masalah tetamu jemputan/vip/speaker
4.0 masalah pergerakan peserta
Bab 5 :
Softskill
yang perlu dipelajari
1.0 communication skills
2.0 making decision
3.0 self motivation
4.0 team working skills
5.0 creativity and problem thinking skills
6.0 Time
management and ability to work under pressure
Bab 6 :
Kesilapan
yang kerap dilakukan
1.0 dari sudut pengurusan
2.0 dari sudut dokumentasi
3.0 dari sudut ruhiyah
Bab 1 : “Programme Coordinator”
Programme Coordinator . Satu jawatan yang ditubuhkan
yang membantu pengarah program daripada sudut flow program , perancangan flow
program , perjalanan masa program dan mengkoordinasi program. Tapi pada sudut
pandang saya sendiri , seorang program coordinator juga harus mengkoordinasi
kelebihan dan kelemahan ahli sesebuah biro pada tempatnya .
Kerana jika seorang coordinator gagal untuk
mengkoordinasi kelebihan dan kelemahan ahli sesebuah biro , maka dia akan gagal
untuk mengkoordinasi segala tugas yang telah saya nyatakan di atas.Akan tetapi , ahli
sesebuah biro apakah yang saya maksudkan? Perlu kita tahu , bahawa setiap biro
ada ketuanya . maka seseorang coordinator tidak perlu masuk campur hal biro
lain akan tetapi perlu mengambil berat hal ehwal bironya sendiri .
Apa yang saya maksudkan tentang koordinasi kelebihan
dan kelemahan seseorang ahli di dalam sesebuah biro? Begini , ketua koordinasi
harus mengenal ahlinya daripada sudut pengurusan , pengalaman dan tahap problem
solving mereka kerana ahli ahli beliau akan memegang biro biro yang core
seperti preptech , special task , publication and promotion dan sebagainya .
1.0 Flow
program
Seseorang
program koordinator harus memastikan sesebuah program berjalan lancar mengikut
apa yang dirancang. Antaranya ialah dia harus memastikan
orang tertentu berada di tempatnya , harus memastikan peralatan sudah terpasang ,
dia juga harus mengetahui keadaan cuaca semasa untuk memastikan program boleh
mula dan berakhir pada tempat yang telah ditetapkan di dalam perancangan . Di dalam flow program pula ,koordinasi program dibahagikan kepada dua kumpulan yang mengkoordinasi program . Yang pertama kita panggil sebagai 'masterfront' , dimana dia akan berdepan dengan peserta atau orang awam untuk memberitahu apakah slot seterusnya , dia juga yang mengarah orang orang yang bertugas agar bertugas pada waktu dan tempatnya , memberi penekanan kepada biro / speaker agar menepati masa slot dan dia jugalah tempat orang bertanyakan soalan mengenai flow program.
Kumpulan kedua ialah mastermind , kumpulan yang bertugas untuk menyusun slot jikalau masa drag daripada waktu yang sebenar , menyelesaikan permasalahan mengenai flow program , kumpulan ini bekerja di belakang tadbir.Dimanakah semua perancangan yang dijalankan oleh kedua dua kumpulan ini dibukukan? Ia dibukukan di dalam dokumen yang
bernama “ masterplan “ . Akan saya kupas mengenai dokumen ini dalam bab yang
akan datang. Sekarang ini saudara sudah mengetahui secara asasnya tentang
apakah tugas tugas seorang coordinator dalam hendak menjaga flow program.Jadi di sini kita lihat perlunya untuk kita mengetahui kelebihan dan kelemahan ahli serta menyusunnya
untuk menjayakan perancangan.
1.1 Menyusun kelebihan dan kelemahan ahli
Saya ingin mengingatkan saudara kembali tentang mengapa kita harus menyusun
kelebihan ahli , sudah saya nyatakan di atas iaitu jika seorang coordinator gagal
untuk mengkoordinasi kelebihan dan kelemahan ahli sesebuah biro , maka dia akan
gagal untuk mengkoordinasi segala tugas yang telah saya nyatakan di atas.
Permasalahan utama dalam menyusun kelebihan dan
kelemahan ahli ialah ketua itu tahu akan kelemahan ahlinya tetapi tidak tahu
bagaimana hendak menyelesaikannya ataupun dia tahu kelemahan ahlinya , tetapi
wasilah yang diambil tidak terlalu efektif untuk mengatasi masalah itu yang
akhirnya membiarkan ahlinya bergerak kerja dengan tidak beberapa efisyen.
Ketua koordinator harus mengenali 3 perkara utama , iaitu tahap komunikasi dia bersama orang awam , pengetahuannya tentang biro biro yang wujud di dalam sesebuah program dan juga tahap 'problem solving' seseorang ahli itu . Dengan ini , dia dapat meletakkan ahli ahlinya dalam dua kumpulan yang wujud di dalam biro programme coordination ini iaitu mastermind dan masterfront.
Saya ingin menyentuh mengenai pegetahuan seseorang ahli mengenai biro biro . mengapa ini penting? Ini penting kerana mudah untuk si koordinator memeriksa masterplan yang telah disiapkan oleh s biro X serta 'check and balance' kembali masterplan tersebut untuk mengukuhkan kefahaman ahli ahli biro X tersebut . Lebih cantik jika ketua koordinator melantik ahli biro program coordination ialah daripada orang yang pernah berada di dalam biro yang lain . Contoh , katakan di dalam sebuah biro programme coordination ada 5 orang
Orang yang pertama , Alpha pernah berada di dalam biro pubpro , Beta pernah berada di dalam biro preptech , Gamma pernah berada di dalam biro special task dan seterusnya . Tetapi jika ia tidak berlaku jangan risau. masih ada ruang untuk kita meletakkan pengetahuan seseorang biro itu kepada seseorang ahli.Pada hari induksi , ketua coordinator harus membuat perancangan yang efektif dalam memastikan pada hari terakhir induksi , dia dapat melahirkan program koordinator yang berkebolehan dan mempunyai kefahaman yang mantap. Ini adalah flow yang perlu dilakukan di dalam hari induksi
Step 1 : Sesi berkenalan antara ahli biro
Item : nama ,asal , kos , kelebihan , apa yang hendak dibaiki dan sifat dominan/
Step 2 : Memberi pencerahan tentang pengenalan kepada biro Programme Coordination
- terangkan tentang jobscope
- terangkan tentang mastermind dan masterfront
- terangkan tentang dokumen yang berkait dengan pc
- terangkan tentang ' Person In Charge '
- terangkan tentang program yang mereka bakal koordinasi dari sudut matlamat dan sebagainya
Step 3 : Pengukuhan kemahiran asas
- memberi modul ' bagaimana hendak membuat masterplan '
-memberi modul ' bagaimana hendak susun flow program jika drag '
- memberi modul ' problem solving question '
- memberi modul ' stress management '
- memberi modul ' how to deal with people '
- memberi modul ' teamwork '
Step 4 : Ujian praktikal
- Buat satu program kecil - kecilan seperti reunion ataupun jamuan makan yang didalamnya ada slot modul , slot tazkirah dan sebagainya . lihat prestasi ahli bagaimana , nilai dan baiki mana yang perlu.
Bab 2: Ciri ciri
yang perlu ada pada seorang programme coordinator
1.Mampu Berdikari (Qadirun 'Ala-l Kasbi)
2.Berpengetahuan luas (Mutsaqqaf-ul Fikri)
3.Tubuh Yang Cergas (Qawwiy-ul Jism)
4.Teratur urusannya (Munazhzhamun Fi Syu'unihi)
5.Sangat Menghargai Masa (Harishun 'Ala Waqtihi)
6.Bermanfaat Kepada Orang Lain (Nafi'un Li Ghairihi)
7.Menguasai Diri (Mujahadat-ul Li Nafsi)
Ini antara ciri ciri teras yang perlu ada di dalam diri seorang programme coordinator , diatas ini juga saya ambil daripada 10 muwasafat tarbiyah .
Bab 3 : Dokumen Programme Coordination
1.Action plan ( gerak kerja sebelum program )
2. Master Plan ( gerak kerja semasa program )
3. Itinerary ( flow perjalanan program )
4. note book ( catatan postmortem )
5.General Master Plan (kompilasi semua masterplan
biro)
6.Floor Plan Biro ( susunan dan kedudukan objek di
sesuatu venue )
Note : Ketua harus menyediakan template yang rasmi
untuk mengisi Masterplan supaya senang nak kompilasikan ia di dalam General
Master Plan.
Disini saya hadirkan contoh untuk saudara lebih
memahami tentang dokumen yang dimaksudkan
Contoh 1 :-
PROGRAM READING FESTIVAL ( 12/6-18/6)
Biro yang wujud :-
1) mainboard
2) preptech
3) special task
4) publication and promotion
5) public relation
6) sponsorship
Kita ambil gerak kerja salah satu biro . iaitu
preptech. Saya akan hadirkan contoh contoh kertas kerja yang akan dibuat oleh
biro ini . Harap saudara dapat memahami dan mendapat gambaran tentang apakah
itu action plan dan masterplan agar dapat dipraktikkan dalam program yang
sebenar.
Action
Plan ( gerak kerja sebelum program )
Date
|
Time
|
Action
|
PIC
|
Item
|
Done/Not
done
|
31/5
|
8pm-10pm
|
Meeting
pertama untuk penerangan jobskop ahli dan program
|
Ketua
dan penolong biro dan PIC daripada mainboard
|
Paperwork
, laptop , projector , makanan ringan untuk semua
|
|
2/5
|
4.50pm-6pm
|
Meeting
kedua untuk listkan barang yang diperlukan di setiap slot dan check aset yang
sedia ada
|
Ketua
dan penolong biro , ahli biro , bendahari , programme coordinator
|
List
barang aset daripada bendahari , itenarary slot daripada PC
|
|
3/5
|
8am-
11am
|
Meeting
ketiga untuk buat masterplan
|
Semua
ahli preptech
|
Laptop
, itenarary program , PIC daripada programme coordinator
|
|
Ini adalah contoh ‘ action plan ‘ yang kita faham
sebagai satu jadual gerak kerja sebelum program . Perincian dalam perancangan
itu amatlah penting , jangan pernah kita ambil mudah akan benda yang kecil
kerana kelak mungkin sekecil kecil benda itulah yang mampu merosakkan program
kita . Pastikan semua dicatat dan kerja dibuat mengikut masanya . Jika
ditangguhkan satu perkara , ia akan memberi kesan kepada gerak kerja
seterusnya.
Masterplan ( gerak kerja semasa program )
Date
|
Time
|
Event
|
PIC
|
Action
|
Venue
|
Remark
|
Backup
plan
|
12/6
|
8.30am
|
Diskusi
Mahasiswa
|
PREPTECH
Abu
(0123455595)
Hazim
(0198765454)
|
-Memastikan
PA system sudah terpasang
-menyusun
kerusi mengikut floor plan
|
AMF
HALL
|
Take
note mengenai microphone . pastikan sentiasa ada backup
|
-PA
system backup berada di belakang pentas
|
|
8.45am
|
|
PREPTECH
Abu
(0123455595)
Hazim
(0198765454
|
-
Last checkup sebelum program bermula
|
|
Pastikan
ada orang berdekatan dgn pentas
|
|
|
9
am
|
Slot
bermula
|
PREPTECH
Aina
(0123455432595)
Ziana
(019854354)
|
-
Berada berdekatan dengan pentas kalau PA system
rosak
|
|
|
|
Ini antara contohnya dan di dalam masterplan ada
juga diselitkan backup plan . Tugas seseorang program koordinator adalah untuk
memastikan apa yang dituliskan oleh biro itu di dalam masterplannya berjalan
dengan lancar . Dan sepanjang program seorang koordinator harus sentiasa
mempunyai pen dan buku catatan di tangannya untuk mencatat segala kelemahan
yang berlaku agar boleh dibaiki pada masa yang akan datang .
Antara item yang perlu di ada dalam masterplan ialah
:
Date
|
Time
|
Event
|
PIC
|
Action
|
Venue
|
Remark
|
Backup
plan
|
Ini antara yang wajib ada . apa apa tambahan yang
perlu amatlah digalakkan untuk kelancaran program . Untuk lebih memahami
dokumen ini , saudara boleh mengambil pen dan kertas dan melakar item di atas
dan memasukkan details mana mana program. Itulah sedikit sebanyak gambaran
masterplan dan action plan . Untuk general masterplan , saudara hanya perlu
kompilasikan sahaja gerak kerja semua biro dalam satu template rasmi . Contoh
ini saya bentangkan hanya untuk dua biro sahaja :-
Date
|
Time
|
Event
|
PIC
|
Action
|
Venue
|
Remark
|
Backup
plan
|
12/6
|
8.30am
|
Diskusi
Mahasiswa
|
PUBPRO
Aliff
(
0123456789)
PREPTECH
Abu
(0123455595)
Hazim
(0198765454)
|
Tangkap
gambar venue program
-Memastikan
PA system sudah terpasang
-menyusun
kerusi mengikut floor plan
-
|
AMF
HALL
|
Pastikan
bateri kamera cukup
Take
note mengenai microphone . pastikan sentiasa ada backup
|
Bateri
kamera extra di beg
-PA
system backup berada di belakang pentas
|
Bab 4 : Masalah dalam flow program
Saya bahagikan masalah dalam flow program kepada
beberapa masalah :-
a) masalah pimpinan program
b) masalah komiti
c) masalah tetamu jemputan/vip/speaker
d) masalah pergerakan peserta
a) MASALAH PIMPINAN PROGRAM
- Suka saya untuk mengusik isu ini . Bagaimana kamu
digelar pimpinan jika amanah waktu kamu tidak boleh jaga ? bagaimana kamu mahu
harapkan ahli datang tepati waktu jika kamu sendiri tidak menepatinya ?
beringatlah akan firman Allah SWT :
Wahai
orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak
melakukannya!
Amat
besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak
melakukannya.
( As saff 2-3 )
Oleh itu , para pimpinan persatuan haruslah
memastikan mereka menepati waktu dan janji mereka serta menjadi contoh yang
terbaik kepada ahli ahli mereka untuk ahli mereka contohi. Seterusnya daripada sudut pengurusan program yang tidak beberapa baik
yang harus ditanggung oleh ‘coordinator’ . Sebagai contoh , pimpinan tidak
melakukan followup berkala terhadap biro yang dia sepatutnya jaga , tidak
memastikan matlmat biro itu tercapai , yang pada akhirnya , menyebabkan program
tidak berjalan dengan lancar disebabkan banyak kekurangan .
Antara salah satu unsur paling penting di dalam sesebuah program
ialah Al - Fahmu ( kefahaman ) At Taqwa dan At Ta'ah ( Ketaatan ) . Jika para
pemimpin gagal menyuntik ketiga tiga unsur ini di dalam jiwa setiap ahli , ini
akan menyebabkan segelintir ahli menjadi beban dan perosak kepada perjalanan
program itu sendiri . Ini merupakan pandangan peribadi saya sendiri . Jika
saudara mempunyai pandangan lain , saya sambut .
b) MASALAH KOMITI
- Di dalam sebuah program , setiap ketua haruslah
sentiasa mengawasi pergerakan dan tingkah laku ahlinya serta menjaga kebajikan
ahlinya. jika tidak , mulalah berlaku masalah komiti bangun lambat , demam
kerana tidak menjaga kesihatan dan sebagainya . ketua juga bertanggungjawab
untuk memastikan semua datang tepat pada waktunya . Tetapi masalah yang kerap
berlaku ialah setiap komiti mengamalkan sifat penting diri sendiri . Tidak
beberapa kisah akan sahabatnya yang terlambat datang bertugas . Hanya tahu
melontarkan kritikan apabila ternampak kesalahan orang lain . Ini sifat yang
harus diubah dalam diri setiap komiti .
c) MASALAH TETAMU JEMPUTAN / VIP / SPEAKER
- Ini adalah satu masalah yang amat kerap dan hangat
dibincangkan dalam kalangan komiti . ada yang berpandangan " kita harus
beradab , kita harus tunggu mereka datang baru kita mula " , ada yang
berpandangan " mereka harus mengikut masa kita , bukan kita menunggu
mereka " . Saya mengambil di tengah tengah . Saya gemar berdiplomasi .
Pada pandangan saya, untuk mengatasi masalah ini . Saya hadirkan beberapa solusi
, terpulang kepada saudara jika saudara mahu menolak atau menambah. Saya
berlapang dada
1. Menelefon VIP/speaker untuk datang 15 minit awal
untuk mengelakkan kelambatan masa. Jika datang awal , VIP/speaker boleh tunggu
di bilik VIP . ( jika tiada , sediakan sebuah bilik menunggu)
2. Deal dgn mereka bahawa jika mereka lambat ,
program terpaksa diteruskan juga atas sebab sebab yang munasabah . Berlembut ,
beradab dan tegas dalam waktu yang sama.
3.Sentiasa update dengan mereka agar mereka tidak
batalkan last minit
4. Kita akan bagi juga tambahan masa 5 minit jika
mereka terlambat , jika dalam tempoh 5 minit itu tiada , teruskan program .
Ini adalah daripada aspek tetamu jemputan / VIP .
sekarang ini , saya ingin menyentuh aspek speaker .Masalah utama speaker -
speaker ini ialah mereka selalu cakap tanpa cakna akan masa ataupun sesi QNA
yang berlebihan yang tak dapat dikawal olehnya disebabkan kehangatan topik pada
waktu itu. Maka dengan itu , koordinator harus menetapkan syarat kepada speaker
tersebut . Koordinator juga harus mempunyai strategi dalam memastikan speaker
itu tidak drag masa lama dalam memberi penerangan tentang sesuatu di dalam
majlis itu . Saya hadirkan beberapa cadangan :-
1. memberi point utama kepada speaker tentang apa
yang harus diceritakannya agar gaya penceritaannya tersusun .
2. Memaklumkan kepada speaker bahawa pihak komiti
menyediakan sistem bunyi loceng . jika waktu slot tinggal lagi 15 minit ,
loceng pertama akan dibunyikan . Ini akan membuat speaker lebih cakna akan masa
dan peserta akan cakna tentang bila waktu dia dibenarkan untuk bertanya soalan
( belum lagi dibuat tapi saya sarankan untuk dilaksanakan)
3.memberitahu speaker bahawa sesi QNA berapakah
maximum soalan yang boleh dijawabnya dan jika ada soalan lagi yang ingin
ditanya kepada speaker , pihak komiti cadangkan kepada speaker untuk
menjawabnya di media sosial.
d) MASALAH
PERGERAKAN PESERTA
- Kelajuan
pergerakan peserta selalunya diukur melalui ‘ nature program ‘ itu sendiri .
Jika program itu berbentuk tegas , maka pergerakan peserta tidak mempunyai
masalah kerana mereka terpaksa akur dengan syarat ‘ pergerakan 2 minit ‘ .
Masalah pergerakan peserta ini kita dapat lihat dalam program yang nature nya
tak beberapa tegas . Adakah kita sebagai ‘ coordinator ‘ perlu bertegas dalam
program yang ‘nature ‘ tidak tegas ? Saya berpendapat bahawa kita perlu
bertegas .
Tetapi dalam pada masa yang sama , setiap kali kita
bertegas dengan para peserta , hendaklah kita memberitahu kepada mereka
rasional tentang mengapa mereka perlu bergerak dengan laju dan tidak
melengahkan masa. Boleh sahaja kita memberi mereka hadis ataupun firman Allah
SWT tentang masa . Dalam pada waktu yang sama , kita dapat menjalankan kewajipan
dakwah kita dalam bergerak kerja.
Bab 5 : Softskill yang perlu dipelajari
1.0 communication skills
2.0 making decision
3.0 self motivation
4.0 team working skills
5.0 creativity and problem thinking skills
6.0 Time
management and ability to work under pressure
Pada pendapat peribadi saya , softkill yang tertera
inilah yang memainkan peranan penting dalam memastikan seseorang coordinator itu
dapat mencorakkan program itu sebaiknya. Mungkin ada pandangan yang berbeza
mengenai ini tetapi tidak mengapa . Akan saya terangkan rasional softskill ini
perlu dipelajar berdasarkan realiti yang sebenar.
1.0 Communication skills
- ini amat perlu kerana hampir setiap masa seorang koordinator
harus berkomunikasi dengan setiap komiti dan peserta untuk memberi arahan agar
kelancaran program dapat dijalankan dengan baik .Jika seseorang coordinator itu
gagap atau malu atau tidak mempunyai keyakinan untuk bersuara . Ini akan
menyebabkan masalah yang besar . Menjadi seorang coordinator ini ibarat seorang
pembimbing , kita menasihati orang lain agar membuat kerja berpaksikan pada
arahan yang betul . memberi motivasi dan galakkan kepada mereka yang baru nak
belajar dan semua itu memerlukan kemahiran berkomunikasi
2.0 making decision
- Skill ini amatlah signifikan kerana berdasarkan realiti
yang sebenar , apabila timbulnya masalah , perlunya perbincangan dengan pihak
atasan . jika coordinator gagal untuk membuat keputusan yang terbaik maka ia
akan menyebabkan kecacatan di dalam program itu . Ada sahaja segelintir manusia yang berasa
takut membuat keputusan , dia perlu bertanya orang lain dahulu baru dia boleh
membuat keputusan . Inilah dimana zahirnya keperluan ciri ciri seorang coordinator
iaitu mampu berdikari dan disamping itu dia dapat membuat keputusan yang
rasional .
3.0 self motivation
- Peratus tekanan yang dihadapi oleh seseorang coordinator
adalah berdasarkan bentuk program itu samada program itu adalah major ataupun
minor . Jika program itu adalah major , sebagai contohnya taaruf week ataupun
minggu suai kenal maka tekanan yang dihadapi oleh koordinator adalah lagi
tinggi kerana mereka harus berjalan sekeliling venue yang ditetapkan untuk
memastikan orang yang bertugas membuat kerja. Ada sahaja yang mencuri tulang ,
tidur sewaktu dia diperlukan , peralatan yang hendak dipasang tiada kerana
orang yang bertugas lupa untuk bawa, masalah sebegini boleh membuat koordinator
rasa ‘ down’ dan disinilah dimana dia harus mempunyai self motivation yang kuat.
Sebagai seorang sebagai muslim , kebergantungan dia kepada Allah haruslah kuat.
4.0 team working skills
“ if you want to go fast , go alone , if you want to
go far , go together “ , tanpa kerjasama
dalam menjalankan kerja sebagai koordinator , kemungkinan anda akan rasa mahu
putus asa pada waktu itu , gerak kerja harus tersusun , sebagai contoh jika
anda ada 10 ahli dalam group coordinator , maka pecahkan ia kepada 5 kumpulan
yang terdiri daripada dua orang satu kumpulan dan namakan kumpulan tersebut .
Seterusnya letakkan setiap kumpulan di venue tertentu dan di dalam setiap
kumpulan harus ada seorang mastermind dan masterfront . Maka masing masing
sudah mendapat kerja mereka dan mereka dapat melaksanakannya dengan baik ,
tiadalah berlaku seorang yang buat semua kerja dan sebagainya.
5.0 creativity and problem thinking skills
- masalah yang dihadapi oleh coordinator ini
pelbagai . Katakan pada hari kedua , 3 orang coordinator demam , bagaimana kita
hendak menjaga semua tempat dengan berbaki hanya 7 orang coordinator ? Masalah
sebeginilah yang harus diselesaikan dengan cepat oleh ketua coordinator untuk
memastikan kelancaran program .
6.0 Time
management and ability to work under pressure
-Pengurusan masa diri menentukan bagaimana
pengurusan masa sesebuah program itu . Maka setiap coordinator harus
memantapkan pengurusan masa diri mereka terlebih dahulu sebelum menguruskan
masa sesebuah program . Banyak kaedah untuk memastikan pengurusan masa diri
terpellihara , masing masing ada caranya tersendiri . Ability to work under
pressure ini berkait dengan self motivation . Jika self motivation tinggi ,
maka ability to work under pressure pun akan tinggi .
Bab 6 : Kesalahan yang kerap dilakukan
1.0
dari sudut pengurusan
a) tidak memberitahu jobskop
b) tidak menerangkan bagaimana hendak membuat
masterplan
c) tidak menerangkan bagaimana hendak membuat action
plan
d) menepikan potensi ahli
e) tidak menjaga kebajikan ahli
f) tidak menerangkan tentang program yang bakal
dikoordinasi
g) tidak ice-breaking
h) tidak memberi kemahiran asas kepada coordinator
i) tidak menerangkan tentang jobskop sebagai PIC
biro
j) tidak memahamkan ahli tentang gerak kerja biro
lain
2.0
dari sudut dokumentasi
a) tidak mempunyai template yang rasmi
b) tidak follow-up masteprlan biro lain , hanya
menunggu sahaja
c) tidak meneliti masterplan biro lain , terus print
d) tidak menggunakan general masterplan ketika
program
e) tidak mendokumentasikan post-mortem program
f) tidak ada backup plan di dalam masterplan
3.0
dari sudut ruhiyah
a) program kosong tanpa ‘ list ibadah sebelum dan
semasa program ‘
Contoh :-
SEBELUM PROGRAM
-
Solat sunat taubat setiap hari
-
Isitghfar 50x
-
Selawat 50x
-
Solat dhuha
-
Qiamulail
SEMASA PROGRAM
-
Baca al quran 3 m/s sehari
-
Isitghfar 60x
-
Selawat 60x
-
Qiamulail
b) meeting tidak dimulakan dengan FIST
- FATIHAH
-ISTIGHFAR
-SURAH AL ASR
- TASBIH KAFARAH
c) meeting tiada tazkirah
WALLAHUA'LAM
Terima kasih kepada semua yang terlibat dengan saya
dalam membentuk pengalaman ini terutamanya kepada kak zahirah , kak zee , faiz
fahmi , firzana , najihah , farhah samirah , hafizah lee , khairunisa aziding ,
faris hilmiy , ikhwan wedi, hady , abu thoalib, ummi dan yang lain lain ,
No comments:
Post a Comment